۱۰ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۲۲

طرح 30 نماینده برای تکمیل پروژه‌های آب و راه/ پیشنهاد واگذاری زمین رایگان

طرح 30 نماینده  برای تکمیل پروژه‌های آب و راه/ پیشنهاد واگذاری زمین رایگان

30 نماینده مجلس در طرحی خواستار استفاده دولت از مسیرهای قانونی برای تکمیل پروژه های فراوان آب و فاضلاب و راه شدند. در این طرح، امکان واگذاری زمین رایگان در حاشیه پروژه ها به ادارات کل برای واگذاری به متقاضیان بخش های خصوصی، تعاونی و پیمانکاران نیز پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، 30 نماینده مجلس در طرحی پیشنهاداتی را درباره چگونگی تامین غیرنقدی مطالبات پیمانکاران پروژه های عمرانی حمل و نقل و آب و فاضلاب مطرح کردند.

در دلایل توجیهی طرح پیشنهادی نمایندگان آمده است: با عنایت به هزینه های قابل توجه طرح ها و فعالیت های عمرانی دولت و از جمله مهم ترین آنها یعنی پروژه های بخش راه و آب و فاضلاب، دولت به طور کامل می تواند تقاضاهای موجود را پاسخ و تمام یا حتی بخشی از هزینه های آنها را تامین نماید.

علاوه بر این، تعدد پروژه های نیمه کاره و باقیمانده در بخش راه و آب و فاضلاب بدهی های سنگینی را بر دوش دولت تحمیل نمود به طوری که اعتبارات اختصاص یافته در هر سال تنها برای بازپرداخت بدهی های موجود نیز کافی نیست و شروع پروژه های جدید را بسیار محدود کرده است.

از این رو در سال های اخیر مشارکت بخش خصوصی در احداث پروژه های عظیم عمرانی و زیربناهای حمل و نقل و آب و فاضلاب به جدیت دنبال شده است، ولی به دلایل متعددی این پروژه ها دچار مشکلات مادی شده اند. به هر طریق در این طرح هدف استفاده از مسیرهای قانونی جهت ادامه طرح های زیربنایی کشور و تکمیل اینگونه پروژه ها است.

در این طرح تصریح شده است: به شورای برنامه ریزی و توسعه استان اجازه داده می شود جهت تامین بخشی از منابع مالی طرح های تملک دارایی های سرمایه ای نیمه تمام، تکمیل شده و آماده بهره‌برداری حمل و نقل و آب و فاضلاب روستایی و شهری و انتقال آب از محل تغییر کاربری زمین های ملی خارج از حریم و در محدوده پروژه های راه و آب و فاضلاب، اراضی مورد درخواست اداره کل راه و شهرسازی و آب و فاضلاب شهری و روستایی و آب منطقه ای استان واقع در حاشیه پروژه های موجود یا جدیدالاحداث به صورت رایگان در اختیار ادارات کل مربوطه قرار دهد تا نسبت به واگذاری اراضی مذکور به قیمت کارشناسی روز به متقاضیان بخش های خصوصی، تعاونی و پیمانکاران اقدام نمایند تا جهت نگهداری یا ساخت پروژه ها هزینه شود.

کد خبر 2161677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha